Friday, November 10, 2006

Burmese Literature in Mandalay University

မန္းတကၠသိုလ္ စာေပ႐ုပ္ပံုလႊာ
တင္မုိး

မႏၲေလးတကၠသိုလ္ စာေပလႈပ္ရွားမႈအေၾကာင္းကို အမွတ္တရ ႐ုပ္ပံုလႊာ သ ပါရေစ။

“မႏၲေလး”ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဒုတိယၿမိဳ႕ေတာ္ပါ။ ဒါေပမဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ရဲ႕ ေနာက္ဆံုးမင္းဆက္ ထီးနန္းစိုက္ထူရာ မင္းေနျပည္ေတာ္ျဖစ္တဲ့အတြက္ ေရွးေဟာင္းေနျပည္ေတာ္အျဖစ္ နာမည္ႀကီးပါတယ္။ ၿဗိတိသွ် စာဆိုေတာ္ႀကီး ႐ုဒယဒ္ ကစ္ပလင္း (Rudyard Kipling) ရဲ႕ မႏၲေလးသို႕သြားရာလမ္း ကဗ်ာေၾကာင့္လဲ ႏိုင္ငံတကာက ပိုမိုစိတ္၀င္စားၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြ အဖို႔ေတာ့ ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္း ကိုယ့္ၾကငွန္းနဲ႕ တခမ္းတနားေနခဲ့ရတဲ့ ဘ၀မို႕ “မႏၲေလး” လို႕ အသံၾကား႐ံုမွ်နဲ႕ သခင္ဘ၀ကိုသတိရၿပီး မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ ႏိုးႂကြလာတာ အထင္အရွား ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ေတြ႔မ်က္ျမင္အားျဖင့္လဲ နန္းေတာ္နဲ႔ က်ံဳးနဲ႔ ပစၥင္ ျပအိုး ၿမိဳ႕႐ိုးႀကီးနဲ႔ျမင္ေနရတုန္းဆိုေတာ့ ေ႐ႊပဟိုရ္စည္ေတာ္ ႐ြမ္းသံၾကားၿပီး လြမ္းစိတ္ပြားေလ့ ရွိပါတယ္။

နန္းမူနန္းရာ အေငြ႔အသက္ေတြ၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕ျပတည္ေဆာက္ပံုေတြေၾကာင့္ ျမန္မာ့အေငြ႔အသက္ ေမႊးထံုေနတဲ့ ဂုဏ္ေၾကာင့္လဲ ရတနာပံု ေ႐ႊၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးဟာ အေက်ာ္ေဒယ် ထင္ေပၚလွျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

ျခဴးသန္းနဲ႕ဘံုပ်ံ၊နတ္၀ိသုကံဖန္သလိုပင္
အံ့ဖြယ္ဘနန္း၊ေ႐ႊေတာင္နန္းသစ္လြင္
ေထာင့္ႏွစ္ရာ့ႏွစ္ဆယ္၊စြန္းတစ္ျပည့္ေျမာက္ကဆုန္တြင္
ကုန္းေဘာင္ႏြယ္ဘုန္းၿမိဳ႕တည္မင္းတုန္းဘုရင္
အေနာက္၀ယ္ရစ္ေခြ၊ဧရာျမဴး႐ႊင္၊ေအးျမျမၾကည္လင္
ေတာင္ေတာ္မန္းဦး၊ပ်ံ႕ပ်ဴးသာေျမျပင္လို႕မႏၲေလးသား ဂီတစာဆိုေက်ာ္ အလကၤာေက်ာ္စြာ ဆရာ ၿမိဳ႕မၿငိမ္းကလဲ ကိန္းခန္းသိုက္၀င္ မႏၲေလးေျမျပင္ကို “နန္းၿမိဳ႕ေတာ္” သီခ်င္းနဲ႕ တခမ္းတနား စာဖြဲ႕ခဲ့ဖူးပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ကမၻာအရွည္တည္မဲ့ မႏၲေလးေတာင္ေတာ္ႀကီးကလဲ ဟိန္းဟိန္းမားမား။ “အသက္ကေလး ရယ္တဲ့ရွည္ေစလို၊ ျမနႏၵာေရညိဳသန္းတယ္ မန္းေတာင္ရိပ္ခို” ဆိုတဲ့ ေတးတေဘာင္ကလဲ ျမန္မာႏိုင္ငံသား ေတြႏွလံုးကို သိမ္းက်ံဳးလႈံ႕ေဆာ္ ေနေလေတာ့ “မႏၲေလး” ဆိုတဲ့အသံဟာ နား၀င္ပီယံ ခ်ိဳေတးသံတပုဒ္ ျဖစ္ေနရေတာ့တာေပါ့။

ဒါေၾကာင့္ မႏၲေလးဟာ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာစာေပနဲ႕ သာသနာထြန္းလင္းရာအရပ္လို႕ ခံယူထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုခံယူခ်က္ေတြ ကိန္းေအာင္းေနလို႕လဲ “အညာဂုဏ္ စာစံု အာ႐ုံပ်ိဳ႕ေတာ့၊ ရတနာပံုၿမိဳ႕က တကၠသိုလ္” ၊ “နံ႕သာေမႊး ျမပန္းတခက္လို အညာေက်းက မန္တကၠသိုလ္” လို႔ ဖန္မီးအိမ္ ကဗ်ာစာအုပ္မွာ ဂုဏ္ယူၿပီး ကြၽန္ေတာ္ ဖြဲ႔ျဖစ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

မႏၲေလးတကၠသိုလ္ရဲ႕ စာေပမ်ိဳးေစ့အစကေတာ့ ဆရာေဇာ္ဂ်ီပါ။ ဆရာဟာ ၁၉၃၆ ခုႏွစ္မွာ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာ ဌာနမွာ ဆရာအျဖစ္ ေရာက္ရွိခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေခတ္စမ္းစာေပ ပ်ိဳးခင္း ပ်ိဳးခါစမို႕ ေခတ္စမ္းကဗ်ာဟာ အညြန္႔ေပါက္ အေညႇာက္ထိုးလို႕ၿဖိဳးၿဖိဳးေ၀ေ၀ျဖစ္စကာလ။

အေရွ႕လားေသာ္ ...
တာနား႐ြာငယ္၊ေအာင္ပင္လယ္တည့္။
အေနာက္လားေသာ္
ျမတ္ဖ်ားရွင္ပင္၊မုနိရွင္တည့္။
ေတာင္သို႕လားေသာ္
တံတားသာဟန္၊ေတာင္သမန္တည့္။
ေျမာက္သို႕လားေသာ္
ႏြမ္းပါးယြင္းယို၊ေ႐ႊနန္းအိုတည့္။
သိပၸံေျမအား၊ဗဟိုထား၍
ငါကားတံု႕ေခါက္၊ေထာင့္တိုင္းေရာက္သည္
စိတ္ေနာက္ကိုယ္ပါမိသည္ေလး
ေ႐ႊမန္းယခင္ေရွး - တဲ့။

ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ကိုယ့္ဘုရင္ ကိုယ့္သခင္နဲ႕ေနခဲ့ရတဲ့ ေ႐ႊမန္းေျမရဲ႕ အတိတ္ကိုလြမ္းရင္း ... နန္းေတာ္ပစၥင္ ျပအိုးတို႕ဟာ သူ႕က်ံဴးမွာၾကာမေပ်ာ္၍ “ျပာသာဒ္ေတာ္ေျခေထာ့က်ိဳး နဲ႕၊ ညိႇဳးခဲ့ရပံု” ကို သတိျပဳမိခဲ့တယ္။

ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕စာတပည့္ေတြထဲက ဂႏၴေလာကမဂၢဇင္းမွာ “မင္းေအာင္” နာမည္နဲ႕ေရးတဲ့ ဆရာဦးေမာင္ေမာင္တင္တို႕ ေပၚေပါက္ဖူးပြင့္လာခဲ့တယ္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ ၿပီးစမွာေတာ့ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကလဲ ေဇယ်ာေမာင္ ေခၚ ဦးကိုေလး၊ ပါဠိပါေမာကၡဆရာမႀကီး ေဒၚအုန္းကလဲ မအုန္း - အမ္ေအ အမည္နဲ႕စာေရးသူ၊ စိုက္ပ်ိဳးေရးတကၠသိုလ္က ဆရာႀကီး ဦးလွအုန္း၊ ဆရာဦးေအာင္သိန္း (ေခၚ) ေ႐ႊေက်း (မန္းတကၠသိုလ္)၊ ျမန္မာစာဌာနမႉး ဆရာဦးတုိးေအာင္ (ေခၚ) ကုသ၊ ေနာင္အခါ ဆရာဦးတုိးေအာင္ကို ဆက္ခံတဲ့ ဆရာဦးခ်မ္းျမ (ေခၚ) ျမေကတုနဲ႕တကြ စာေပပညာရွင္မ်ား ၿမိဳင္ၿမိဳင္ဆိုင္ဆိုင္ စာေပပို႔ခ်ရာ တကၠသိုလ္ ျဖစ္လာပါတယ္။

ဗိုလ္မႉးဘေသာင္း (ေခၚ) ေမာင္သုတလို႔ ေနာင္အခါ စာေပေလာကမွာ ထင္ရွားတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကလဲ တကြၽန္းသို႔ မွတ္တမ္းဆရာ ဦးဘေသာင္းဘ၀က မန္းတကၠသိုလ္ ျမန္မာစာဌာနမွာ စာေပပို႔ခ်သူ ေခတ္စမ္း ဆရာ ဥယ်ာဥ္မႉးတဦးျဖစ္လာပါတယ္။

“ကာ၀ိယ၀ါစီ သွ်င္ဉာဏိႆရ” ဆိုတဲ့ဘြဲ႔နဲ႔ ဂ်ာနယ္ေက်ာ္မွာ လက္စြမ္းထက္ခဲ့တဲ့ လူထုသတင္းစာနဲ႔ ဂ်ာနယ္အယ္ဒီတာ ဆန္းထြန္းဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကလဲ “ဉာဏိႆရနီတိ” “ဗုဒၶအျမင္” “ေဗာ္လဂါမွ ဂဂၤါသို႔” စတဲ့ က်မ္းႀကီးက်မ္းငယ္ေတြကို ျပဳစုၿပီးေနာက္ မႏၲေလး တကၠသိုလ္ရင္ျပင္မွာ စာသဘင္က်င္းပလိုတဲ့ ေစတနာနဲ႕ ျမန္မာစာဆရာတဆူ ေက်ာက္စာတိုင္ ထူလို႔ လာပါတယ္။

“ ျပဳ၍မ႐ႊင္၊ ျပင္၍မလန္း၊ လက္လြန္ပန္း” “လြမ္းလည္းလြမ္းခ်င္၊ မလြမ္းခ်င္နွင့္ လြမ္းလွ်င္ေၾကကြဲ၊ လြမ္းရၿမဲ ” စိတ္ပညာ ဌာနမွာလဲ ဦးခင္ေမာင္တင့္ဆိုတဲ့ ဌာနမႉးဆရာက တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္ ကေလာင္ဘြဲ႕နဲ႕ ကဗ်ာ၀တၳဳ စာညြန္႔ေတြ ျပဳစုလို႕ စာဖတ္သူလူထုရဲ႕ အခ်စ္ေတာ္အျဖစ္ ထင္ေပၚ ေက်ာ္ၾကားလာျပန္ပါတယ္။

ျမန္မာစာဌာနက ဦးခင္ေမာင္ေအး (ေခၚ) ေမာင္ေသာင္းၾကည္၊ ေဒၚစီစီ၀င္း၊ ေဒၚမိမိေလး၊ ဦးဘိုသင္း စသည္တို႔ကလဲ ကေလာင္ကြန္႔ဆဲ စာျပဳဆဲ ဆရာေတြပါ။

ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ကေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက မႏၲေလးတကၠသိုလ္ အဂၤလိပ္စာဌာန ဆရာဘ၀က ပညာေတာ္သင္ဘ၀ ေျပာင္းၿပီး London Diary စတဲ့ အဂၤလိပ္ဘာသာစာအုပ္မ်ား ေရးသားျပဳစ၊ Gurdian သတင္းစာတည္ေထာင္မႈေတြ ျပဳေနဆဲကာလ ျဖစ္မွာပါ။

အထူးသျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သုေတသန စာစဥ္မ်ားအေနနဲ႕ ဆရာမေဒၚသန္းေမရဲ႕ မင္းရဲဒိဗၺဧခ်င္း၊ ဦးခ်မ္းျမရဲ႕ နတ္သွ်င္ေနာင္ ရတုမ်ား စတဲ့ ဂႏၴ၀င္စာစဥ္မ်ားကလဲ တအင္တအား တခမ္းတနား ထြက္ေပၚေနဆဲ ဆိုေတာ့ စာသံေပသံ ၿခိမ့္ၿခိမ့္ညံလို႔ ေကာင္းသတင္းေတြလွ်ံေနဆဲလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားေတြဖက္ကို ငဲ့ေစာင္းလို႕ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ သူတုိ႕တေတြကလဲ “ေခသူ မဟုတ္” ဆိုတဲ့ အေက်ာ္ေဒးယ်ေတြ ပါကလား။ ေအာင္သွ်န္ ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းသား ျမင္းမူ အလႅကပၸသား။ အာဂ ကေလာင္ လက္ရာေျပာင္ သူပါတကား။ ဦးပုည လက္သစ္ကေလးလို႕ေတာင္ နာမည္သတင္း ေမႊးေလရဲ႕။ ေအာင္သွ်န္၊ ကိုးျမင့္၊ တကၠသိုလ္ ေမာင္ထြန္းေ၀ စတဲ့ စာေပသဘင္ေတြစည္ေ၀ေနသတဲ့။

ေနာင္အခါ ျမန္မာစာဌာန က်ဴတာေပါက္စဘ၀မွာ ျမန္မာ့လမ္းစဥ္သတင္းစာကေနၿပီး ေ႐ႊနားေတာ္သြင္း ေရးသားမႈနဲ႕ ဟိုးဟိုးေက်ာ္ခဲ့ရတဲ့ စာဆိုေက်ာ္ ေအာင္သွ်န္ တကၠသိုလ္ႏိုင္ငံက ထြက္ခြာၿပီး “ျမတ္ရတနာ” မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ စာရင္း ေပါက္ ရဲရဲေတာက္ျဖစ္ခဲ့ရသတဲ့။ သူေရးတဲ့ စာပန္းရဂံု နဲ႕ စာေပတရားခြင္ စာအုပ္ေတြက သူ႕လက္ရာသက္ေသေတြပါ။

ဒီအတြင္း မေမွ်ာ္လင့္တဲ့အေရးကိစၥတရပ္ ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ ဆရာေအာင္သွ်န္ရဲ႕စာနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အေရးပါ။ ျမန္မာ့ လမ္းစဥ္မွာ ဆရာေအာင္သွ်န္က ပင္တုိင္ေဆာင္ပါးရွင္ အျဖစ္ ေရးေနက်ပါ။

မႏၲေလး တကၠသိုလ္ဆရာမ်ားေလာကမွာတုန္းက တပ္ဦးနဲ႕ ဒီအက္စ္အိုဆိုတဲ့ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ ဂယက္ ႐ိုက္ခတ္ ခဲ့ပါသတဲ့။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဆရာေလာကမွာ အစိုးရ (အထူးသျဖင့္ ဆိုရွယ္လစ္ ဦးေက်ာ္ၿငိမ္း) ပ်ိဳးေထာင္ထားတဲ့ ဒီအက္စ္အို အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ ၾသဇာေညာင္းေနဟန္ ရွိပါသတဲ့။ ေက်ာင္းသားထု အတြင္းမွာေတာ့ တပ္ဦးမွတပ္ဦး ဆိုတဲ့ အခါမဟုတ္လား။ တ-က-သ ေ႐ြးေကာက္ပြဲ ေတြမွာဆိုရင္ ဒီအက္စ္အိုဆိုတာ ခြက္ခြက္လန္ေအာင္႐ႈံးလို႕ ေက်ာင္းသားထုက ေ႐ြးေကာက္ပြဲညေတြမွာ ဆိုရင္ “ဒီအက္စ္အိုေတြ ႐ႈံးကုန္ၿပီ၊ မာမီႏြဲ႔ေရ ကယ္လွည့္ပါအံုး” လို႔ ေလွာင္ေျပာင္သံခ်ပ္ထိုးၿပီး အိုးစည္ ဗံုေမာင္းေတြနဲ႕ တကၠသိုလ္၀င္းႀကီးထဲမွာ ညလံုးေပါက္လွည့္ၿပီး ကခုန္ေပ်ာ္ျမဴးၾကတဲ့ကာလ မဟုတ္လား။

ေအာ္ ... မာမီႏြဲ႕ကိုယ္တိုင္ ႀကိဳးကိုင္ေထာက္ပံ့ထားတဲ့ ေက်ာင္းသားအဖြဲ႕က ဒီအက္စ္အိုကိုး။ နအဖရဲ႕အတြင္းေရးမႉး (၁) ေဟာင္း၊ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ခင္ညြန္႔ တို႔ေတာင္ ေက်ာင္းသားဘ၀က ဒီအက္စ္အို ေက်ာင္းသား ဆို ထင္ပါရဲ႕။ ခရမ္းကိုတင္ေမာင္၀င္း၊ သံုးခြရန္ႀကီးေအာင္ (ေခၚ) ကိုစိန္၀င္း တုိ႔က တပ္ဦးေက်ာင္းသား ေခါင္းေဆာင္ေတြ တဲ့။ သံုးခြခရမ္း၊ ေက်ာက္တန္းသန္လ်င္ ဘက္က ေက်ာင္းေနဖက္သူငယ္ခ်င္းေတြလို႕ ဆိုတာပဲ။ အတိအက်ေတာ့ မသိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ဗိုလ္ခင္ညြန္႔ တို႔လက္ထက္မွာပဲ တကသတပ္ဦး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ျဖစ္တဲ့ ကိုတင္ေမာင္၀င္းတို႕၊ ရန္ႀကီးေအာင္တို႕ ေထာင္ထဲမွာ ဆံုးခဲ့ၾကရတာ၊ အခု ထက္ထိ ေဒါက္တာသန္းၿငိမ္းတို႔ ေထာင္သြင္းအက်ဥ္းခ် ခံထားတာကိုေတာ့ အားလံုးသိၾကၿပီးသားပါ။

ေက်ာင္းသားေလာကမွာ မ်က္ႏွာမလွတဲ့ ဒီအက္စ္အိုေတြဟာ ဆရာေလာကထဲသို႔ ၾသဇာအာဏာကို အသံုးျပဳၿပီး ထိုးေဖာက္ ေမႊေႏွာက္ဖို႔ ႀကိဳးစားလာပါတယ္။ သူတို႕ေျခလွမ္းကို ခန္႔မွန္းမိတဲ့ ဆရာေအာင္သွ်န္က ေ႐ႊနားေတာ္သြင္း ဧခ်င္းေရးၿပီး ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ၀ဏၰေက်ာ္ထင္ ဦးကိုေလးကို တိုင္တည္ဖြင့္ခ်ပါတယ္။ “ အထင္ကရေပၚလြင္တဲ့ ၀ဏၰေက်ာ္ထင္ဆရာ ခင္ဗ်ား ...” လို႔ အစခ်ီၿပီး ဦးပုညေလသံနဲ႔ အျဖစ္သနစ္ကို လွန္ပါတယ္။ အဆိုပါ ေျခ႐ႈပ္ေနတဲ့ ဆရာတခ်ိဳ႕ကိုလဲ “စတိုင္ထုတ္ အဲယားေတြကို အိုင္ဒုန္႔ကဲယား” ပါတဲ့။

အဲဒီေ႐ႊနားေတာ္သြင္း ထြက္ၿပီးေနာက္ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ဆရာေလာက လႈပ္လႈပ္႐ြ႐ြ ျဖစ္လာပါတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးကိုေလးကို ဆရာေအာင္သွ်န္က တိုက္ခိုက္ၿပီ လို႔ သတင္းလႊင့္ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးကလဲ သူေစတနာနဲ႔ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ခဲ့တဲ့ တပည့္က သူ႔ကို စာနဲ႔ေပနဲ႕ တိုက္ခိုက္ေလျခင္း၊ ရွက္လွေခ်ရဲ႕လို႔ဆိုကာ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးအျဖစ္က ႏုတ္ထြက္ပါတယ္။

အဲဒီအျဖစ္ေတြ ဟိုးေလးတေက်ာ္ သတင္းစာေတြမွာပါလာေတာ့ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ဆရာအားလံုးကလဲ တေက်ာင္းလံုး ေက်ာင္းမတက္ဘဲ ဆႏၵျပပါတယ္။ ဆရာေအာင္သွ်န္က ဦးကိုေလးကို မ႐ိုမေသေရးျခင္း မဟုတ္ေသာ္လဲ ဆရာႀကီး စိတ္ထိခိုက္သည့္အတြက္ ေတာင္းပန္ေၾကာင္း၊ သူကလဲ ျမန္မာစာဌာန နည္းျပအျဖစ္မွ ႏုတ္ထြက္ပါေၾကာင္း တိုင္းျပည္ကို ေၾကညာလိုက္ပါတယ္။ တကၠသိုလ္ဟာ ၂ ရက္ခြဲၾကာမွ် ပိတ္ၿပီး သပိတ္လွန္ခဲ့ပါတယ္။

ဆရာေအာင္သွ်န္ရဲ႕ကေလာင္ဟာ အလြန္ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗမာ့ေခတ္ ဦးအုန္းခင္က ဆရာ ေအာင္သွ်န္ကို ျမတ္ရတနာမဂၢဇင္း အယ္ဒီတာခန္႔ျခင္း၊ ဗမာ့ေခတ္သတင္းစာတြင္ ပင္တိုင္ကေလာင္အျဖစ္ ေရးသားခြင့္ ေပးျခင္းျဖင့္ သူေကာင္းျပဳခဲ့ပါတယ္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ေခတ္ မန္းတကၠသိုလ္စာေပေလာကမွာေတာ့ တကၠသိုလ္ႏြယ္ထြန္း၊ တကၠသိုလ္၀င္း၊ တကၠသိုလ္ေမာင္ထြန္းေ၀ တို႔အျပင္ ေမာင္ေပါက္စည္နဲ႔ ေမာင္သာႏိုး၊ မံု႐ြာကိုတင္ေ႐ႊ စသည့္ ေက်ာင္းသားေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ ထင္ရွားတဲ့ စာေပ သမားေတြလဲဟုတ္ပါတယ္။ ေနာက္ – တကၠသိုလ္ေမာင္ေစာလြင္၊ ကိုခင္ေမာင္ (ဥသွ်ာ) တုိ႔လဲ ပါေသးတယ္။ တကၠသိုလ္ ေမာင္ေစာလြင္ကေတာ့ တကသဥကၠ႒ အျဖစ္နဲ႔လဲ ေက်ာင္းသားထုရဲ႕ ၾကည္ညိဳမႈခံယူရသူတဦး ျဖစ္ပါတယ္။

မႏၲေလးတကၠသိုလ္ဟာ ယခင္အခါက “ျမန္မာအသင္းႀကီး” က ဦးေဆာင္ၿပီး စာေပလႈပ္ရွားမႈေတြ လုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔လက္ထက္ေရာက္ေတာ့ ျမန္မာအသင္းႀကီးလဲ ျပန္ဖြဲ႔သံ မၾကားရ ေတာ့ဘူး။ ၅၇-၅၈ စာသင္ႏွစ္ေတြကစၿပီး မန္းတကၠသိုလ္ကေလာင္ရွင္အသင္းက စခန္းထလာတာကို ေတြ႔ရပါတယ္။

အဲဒီႏွစ္ကာလေတြမွာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးကလဲ စာေပလႈပ္ရွားမႈေတြ တက္တက္ႂကြႂကြ လႈပ္ရွားေနတာ သတင္းစာ ေတြထဲမွာ ဖတ္ရပါတယ္။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ကေလာင္အသင္းႀကီးက ႀကီးမႉးၿပီး တ-က-သ ခန္းမမွာ ရက္သတၱပတ္ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ား၊ က်င္းပလာတာေတြ႕ရပါတယ္။ ပါေမာကၡဦးေမာင္၊ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္၊ ရွမ္းျပည္ဦးတင္ဧနဲ႕ ဒဂုန္တာရာတို႔ စာတမ္းဖတ္ပြဲမ်ားကလဲ အားရစရာေကာင္း ေလာက္ေအာင္ လႈပ္ရွားလာၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကေလာင္ အသင္းဥကၠ႒ မင္းယုေ၀ နဲ႔ ေမာင္လင္းယုန္(ရွမ္းျပည္)၊ သိန္းသန္းထြန္း၊ သင္းေအာင္၊ ေမေဇာ္(ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)၊ ေမာင္ေဆြတင့္ စတဲ့ ပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕ ဦးစီးမႈနဲ႔ ပုလဲပန္း စာေစာင္လဲထုတ္ေ၀လာပါတယ္။ ပညာရွင္ႀကီးေတြရဲ႕ စာေပစာတမ္း မ်ား ကလဲ ေကာင္းမြန္လွ ပါတယ္။

ဒီလိုစာေပစိတ္ဓာတ္၊ စာေပအရွိန္ေတြတက္လာတဲ့ အခ်ိန္မွာ မႏၲေလးတကၠသိုလ္ ကေလာင္ရွင္အသင္း ကလဲ ႏိုးႏိုးၾကားၾကား ထထႂကြႂကြ ျပင္ဆင္လာပါတယ္။ ဥကၠ႒ တကၠသိုလ္၀င္း၊ အတြင္းေရးမႉး ေမာင္သိန္းႏိုင္ ေခါင္းေဆာင္တဲ့ ကေလာင္ရွင္အသင္းက စာေပၿပိဳင္ပြဲေတြက်င္းပတယ္။ စာဆိုေတာ္ေန႔ စာေပပညာရွင္ႀကီးမ်ား ေဟာေျပာပြဲနဲ႔ ကန္ေတာ့ ပြဲေတြ က်င္းပတယ္။ ပင္မအေဆာက္အအံုႀကီးရဲ႕ ေတာင္ဘက္ျမက္ခင္းျပင္မွာ ဆရာႀကီးေ႐ႊျပည္ဦးဘတင္၊ ေက်ာက္စာ၀န္ ဦးျမ၊ စစ္ကိုင္းဦးဘိုးသင္း၊ ဆရာႀကီးျမမ်ိဳးလြင္၊ ဆရာႀကီးေ႐ႊဥေဒါင္း၊ လူထုဦးလွနဲ႔ ဆရာေတာ္ေ႐ႊကိုင္းသားတို႔ကို ကန္ေတာ့ပြဲနဲ႕ စာေပၾသ၀ါဒခံယူပြဲမ်ား က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။ အလြန္စည္ကားတဲ့ ပြဲသဘင္မ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ မႏၲေလး စာဆိုေတာ္ေန႔ေတြမွာေတာ့ ျမစ္သားအေက်ာ့အမည္နဲ႕ ဒဂုန္မွာေရးခဲ့တဲ့ ေရွ႕ေနႀကီးဦးေက်ာ္ေဇာတုိ႕လဲ ပါခဲ့ေသးတာ အမွတ္ရမိပါတယ္။

တကၠသိုလ္၀င္းကေတာ့ မႏၲေလးစာေရးဆရာမ်ားျဖစ္တဲ့ ဆရာနတ္ႏြယ္၊ ဆရာေမာင္သာရတို႕နဲ႕ အဆက္အသြယ္ မျပတ္ တဲ့ျပင္ ဂုဏ၀တီ ကိုခင္ေမာင္၊ ဒြာရာ၀တီဘုန္းလူ၊ စန္းေသာ္တာကိုသန္းညြန္႔ တို႔နဲ႕လဲ အၿမဲတပူးတြဲတြဲ လက္တြဲလ်က္ပါ။ မ်ိဳးျမင့္ေဆြလဲ ပါ၀င္တယ္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔အသင္းက စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးကို အေလးထားလုပ္ေဆာင္မယ္လို႕ သႏၷိ႒ာန္ ခ်ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ တကၠသိုလ္၀င္းက ျမန္မာဇာတ္သဘင္သမိုင္းေရးမယ္၊ ေမာင္သာႏိုးက ဇိုယာနဲ႔ရႉရာ ႐ုရွ၀တၳဳကို ျမန္မာလိုျပန္မယ္။ ေမာင္သိန္းႏိုင္က စာဆိုေက်ာ္ေတြရဲ႕အတၳဳပၸတၱိကို သုေတသနျပဳမယ္၊ တင္မိုးက ဖန္မီးအိမ္၊ ၾကည္ေအာင္နဲ႕ ေမာင္စြမ္းရည္က စိၾတ၊ ေမာင္ေပါက္စည္က ဒြာရာ၀တီဘုန္းလူနဲ႕ တြဲၿပီး လႈိင္းပုတ္သံ၊ ေမာင္မိုးသူက အသဲငယ္ငယ္ ကဗ်ာ႐ြယ္႐ြယ္၊ ၀င္းႂကြယ္က ေခါင္းေလာင္းသံ၊ ဘုတလင္ခ်စ္ေလးက ကေခ်သည္၊ တကၠသိုလ္ေမာင္ထြန္းေ၀က ဘ၀ကဗ်ာမ်ား၊ ေလးေမာင္က ေႏြဦးေခ်ာင္းႏွင့္ ပန္းေလာင္းေလွ စာအုပ္ေတြထုတ္ၾကမယ္လို႕ စီမံကိန္းခ်လိုက္တယ္။

ေမာင္သာႏိုး ဦးစီးၿပီး Burmese Literature မဂၢဇင္းကို အဂၤလိပ္လိုထုတ္ေ၀မယ္လို႕လဲ စီစဥ္တယ္။ ပန္းခ်ီဆရာေတြကလဲ အဆင္သင့္။ ေမၿမိဳ႕စိန္ေမာင္၊ ေ႐ႊဘိုလြင္နဲ႕ မႏၲေလးဘမင္းတို႔ ရွိတယ္။ သူတို႔က ၀ိုင္းၾက၀န္းၾကမယ္ေပါ့ေလ။ ႀကီးႀကီး က်ယ္က်ယ္ ခမ္းခမ္းနားနား ႀကံစည္စိတ္ကူးၾကပါတယ္။ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ရဲ႕ ေရႊေခတ္ပါပဲ။ လြမ္းမိပါရဲ႕။ ။

(မူရင္း-ဧရာ၀တီ)

No comments: