Wednesday, October 1, 2008

treasure of my life, poems from my heart - 52

ဘ၀ထဲက ရတနာ၊ ရင္ထဲက ကဗ်ာ (၅၂)

(၁)
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိ႔ရဲ႕ ပန္းတုိင္ဟာ “နိဗၺာန္” ဆုိတာ လူတုိင္းအသိပါ။ နိဗၺာန္ရရာရေၾကာင္း က်င့္ႀကံမယ္ဆုိရင္ ငါစြဲ အတၱစြဲေပ်ာက္ ေအာင္ အားထုတ္ရမယ္ဆုိတာလည္း အမ်ားသေဘာေပါက္ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ငါတည္းဟူေသာ အတၱ အစြဲတန္းလန္းန႔ဲ သံသရာက လြတ္ေျမာက္လမ္းျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္နန္းကုိ ေျခလွမ္းလုိ႔ မျဖစ္ႏုိင္ပါ။ ဒါက ေလာကမွထြက္ေျမာက္ရာလမ္းေလ။

စာေပအႏုပညာဖန္တီးတဲ့အခါမွာေတာ့ အတၱေခၚတဲ့ ငါစြဲက အေရးႀကီးပါတယ္။ ငါစြဲပါမွ ကဗ်ာလွသတဲ့။ ဒီအေၾကာင္းကုိ ကြယ္လြန္သြားၿပီျဖစ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာ တကၠသိုလ္မင္းေမာ္က သူရဲ႕ သူငယ္ခ်င္းကဗ်ာစုမွာ ဒီလုိဖြဲ႕ဆုိထားတယ္။

(၂)
စိတ္ပညာ

သူငယ္ခ်င္း
ကဗ်ာတုိင္းမွာ၊ အတၱပါ၏
အတၱပါမွ၊ ကဗ်ာလွ၏
အတၱမပါ၊ ကဗ်ာဆရာ
ငါလုိက္ရွာ၏၊ ရွာသာရွာ၏
ခုထိမေတြ႔။
ပန္းခ်ီတုိင္းမွာ အတၱပါ၏
မပါမရ၊ ပါေနရ၏
အတၱပါမွ ပန္းခ်ီလွ၏
အတၱမပါ၊ ၀ါသနာမပီ
ပန္းခ်ီဆရာ၊ ငါလိုက္ရွာ၏
ရွာသာရွာ၏၊ ခုထိမေတြ႕။
သူငယ္ခ်င္း
ကဗ်ာမည္သည္
ပန္းခ်ီမည္သည္
ပန္းပုမည္သည္ ေလာကီအလုပ္။
ေလာကီအလုပ္၊ အတၱႏႈတ္လွ်င္
အလုပ္ျဖစ္စရာ၊ မရွိပါတည့္
ငါေျပာသည္တြင္၊ မယံုခ်င္လွ်င္
စိတ္ပညာရွင္၊ တဒါဇင္ေလာက္
ေမးခ်င္ေမးၾကည့္ သူငယ္ခ်င္း။
တကၠသိုလ္မင္းေမာ္
ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္း၊ ၈၄၊ ဒီဇင္ဘာ။

ဒီကဗ်ာကေလးက ေပးတဲ့အျမင္ကုိ ကြယ္လြန္သူစာေရးဆရာမႀကီး ေဒၚခင္ႏွင္းယုက “ပုထုဇဥ္တုိ႔၏ အ႐ိုင္းေျမ” ဆိုတဲ့ ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ၈၅ ခု၊ ဧၿပီလထုတ္ ခ်ယ္ရီမဂၢဇင္းမွာ ဖြင့္ဆုိေဆြးေႏြးထားပါတယ္။ ဆရာမႀကီးရဲ႕ “ဇီ၀ဇိုးစံအိမ္” ဆုိတဲ့ စာေပါင္းခ်ဳပ္လည္း ျပန္လည္ထည့္သြင္းထားပါတယ္။

အလြန္စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတဲ့ အေတြးျဖစ္လို႔ တဆင့္ျပန္လည္တင္ျပလုိက္ပါတယ္။

(၃)
ဆရာမႀကီး ေဒၚခင္ႏွင္းယုက ဆရာဦးေက်ာ္ထြဋ္ရဲ႕ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာ “နိဗၺာန္မွာ အတၱပါ၍မရ” ဆုိတဲ့ စကားကုိ ကုိးကားၿပီး “အတၱသည္ နိဗၺာန္ႏွင့္ မဆိုင္ေပ” လုိ႔ ရွင္းျပပါတယ္။

အတၱဆုိတာ ဘာလဲ။ “အတၱဆုိတာ ကုိယ္” လုိ႔ ႐ိုး႐ိုးလြယ္လြယ္ ေျပာၾကပါစုို႔။ “မိမိကိုယ္ … ငါ” လုိ႔ဆုိ လိုပါတယ္။

အတၱ၀ါဒုပါဒါန္ဆိုတာ အတၱ၀ါဒ + ဥပါဒါန္။ ခႏၶာကုိယ္ကုိ “ငါ” လို႔စြဲေနတဲ့သေဘာ။ အနတၱလကၡဏာသုတ္မွာ ငါစြဲအတၱျပဳတ္ေအာင္ ဗုဒၶကေဟာတာပါ။ အတၱ၀ါဒကိုျပဳတ္ေအာင္ ဗုဒၶကလြဲလုိ႔ ဘယ္သူမွမေဟာႏုိင္ပါ။

ကိုယ္ႀကီးျမင္ေနပါလ်က္နဲ႔ ကုိယ္မဟုတ္ဆိုတဲ့စကားကုိ မဟာစည္ဆရာေတာ္က အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာဟာ “မၿမဲဆင္းရဲသေဘာပဲ” လုိ႔ရွင္းတယ္။ အနတၱဆိုတာ သေဘာမွ်သာ။ သူ႕သေဘာသူ ေဆာင္ေနတာ။ မစုိးမပိုင္လို႔ နားလည္ရတယ္။ အနတၱရဲ႕ ဆန္႕က်င္ဘက္က အတၱ။ အတၱအစြဲကေတာ့ ရွိစၿမဲ။ သကၠာယကေတာ့ “စိတ္+ကုိယ္” အရိယာပုဂၢိဳလ္တုိ႔မွတပါး သကၠာယအစြဲ မကင္းႏုိင္ၾကေသး။

သကၠာယဒိ႒ိ ငါစြဲရွိေနရင္ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္မျပဳႏိုင္ေသး။ ဒါေပမယ့္ အႏုပညာသမားတုိ႔မွာ ေလာကီနယ္သားမ်ားသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အတၱကေတာ့ ရွိမွာပဲ။

“လူခ်မ္းသာ၊ နတ္ခ်မ္းသာ၊ ျဗဟၼာခ်မ္းသာ ခံစားရေအာင္ ေဆာက္တည္တဲ့သီလတုိ႔၊ မွန္တဲ့အက်င့္တုိ႔ ဆုိရင္ လူ၊ နတ္၊ ျဗဟၼာ ခ်မ္းသာရႏုိင္တယ္” လုိ႔ ဆရာဦးေက်ာ္ထြဋ္က “မၪၥဴသက ပဋိစၥသမုပၸါဒ္” မွာ ဆုိထားပါသတဲ့။

စာေရးဆရာ၊ ပန္းခ်ီဆရာ၊ ပန္းပုဆရာ အႏုပညာဆရာေတြမွာ ေစတနာေကာင္းထားေလ့ရွိတယ္။ ငါျပဳစုရတဲ့ အႏုပညာေၾကာင့္ ခ်မ္းေျမ့ၾကပါေစ၊ အျမင္မွန္ရပါေစ၊ ကုိယ့္အမ်ဳိးဂုဏ္ကုိ ေဆာင္ႏုိင္ၾကပါေစ။ ျပည္သူလူထု အမ်ားစုကုိ အက်ဳိးျပဳတဲ့ အႏုပညာျဖစ္ပါေစဆုိတဲ့ ကုသိုလ္ေစတနာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အပါယ္လားမယ္ မထင္ပါလို႔ ဆရာမႀကီးက ရွင္းျပပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ မာန္မာနဆိုတာ ေလာကုတၱရာမ်က္စိန႔ဲၾကည့္ရင္ ဘယ္မာန္မွ မေကာင္းပါဘူး။ ငါနဲ႔ငါသာ ႏိႈင္းစရာလုိ႔ မာနမုန္ယိုတာ ဘယ္ေကာင္းပါ့မလဲ။ ဒါေပမယ့္ ဇာတိမာန္၊ မိမိအမ်ဳိးသားကုိခ်စ္တဲ့မာန္၊ အမွန္တရားကုိခ်စ္တဲ့ မာန္ကေတာ့ ရွိသင့္ရွိထုိက္ ထားသင့္ထားထုိက္တဲ့ မာန္ပါပဲ။

အႏုပညာအဖြဲ႕အႏြဲ႕မွာ မရွိကုိလည္း အရွိလုပ္ရတတ္ပါတယ္။ စာဖတ္သူ နားဆင္သူ ၫြတ္ႏူးႏွစ္သက္ ေအာင္၊ ရသပါေအာင္ ဖြဲ႕ႏြဲ႕စာဆုိရပါတယ္။ အႏုပညာမာယာဆုိတာလည္း ရွိေသးတယ္မဟုတ္လား။ ဆရာေတာ္ ဦးၾသဘာသရဲ႕ ဟိမ၀ႏၱာခ်ီးမြမ္းခန္း၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ “ေအးရိပ္သာတဲ့ ျပည္ေညာင္ညိဳ၊ ဥၾသတြန္သံခ်ဳိ” စတဲ့ အႏုပညာလက္ရာေတြဟာ ဖတ္သူရဲ႕ရင္ထဲမွာ ၫြတ္ႏူးေအးျမေပ်ာ္ရႊင္လာေအာင္ ဖန္တီးရတာ မဟုတ္ပါလားတဲ့။

ပုထုဇဥ္တုိ႔ရဲ႕ အ႐ိုင္းေျမဟာ အတၱနယ္ေျမက ဘယ္မွာလြတ္ေျမာက္ႏုိင္ပါ့မလဲ။ ဒါေပမယ့္ တရားမွ်တျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္း၊ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း၊ ခြင့္တူညီမွ်ရွိျခင္းကုိ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတဲ့ အႏုပညာရွင္တို႔ရဲ႕ ေစတနာနဲ႔ ထြန္ယက္ စုိက္ပ်ဳိးရင္ေတာ့သီးပြင့္မ်ဳိးစံုနဲ႔ သာယာခ်မ္းေျမ့တဲ့ လူ႔ေဘာင္ကုိ ေရာက္ႏိုင္ေကာင္းပါရဲ႕လုိ႔ ေမွ်ာ္မွန္းမိပါတယ္။ ။

ေခတ္ၿပိဳင္ဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁၄၈)၊ စက္တင္ဘာ ၂၀၀၅

No comments: