Sunday, September 28, 2008

treasure of my life, poems from my heart - 12

ဘ၀ထဲက ရတနာ၊ ရင္ထဲက ကဗ်ာ (၁၂)
"---၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းမွာ သမုိင္းကလဲ ႐ုိင္း႐ိုင္း၊ အုပ္စုိးသူေတြကလဲ ႐ိုင္း႐ိုင္းဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ အာ႐ံုထဲမွာ ခပ္႐ိုင္း႐ိုင္းအသံေတြခ်ည္း ၾကားေနရတယ္။ တရားမမွ်တ၊ အစားမ၀တ၀၊ ခါးမလွတလွလုိ႔ ညည္းၾက၊ ညဴၾကတဲ့အသံေတြခ်ည္း ၾကားေနရတယ္။ ဒီေတာ့ သဒၵါလကၤာရ ဘယ္လုိလုပ္လွႏုိင္ပါ့---"


(၁)
ကဗ်ာက ကၽြန္ေတာ့္ငယ္ခ်စ္ဦး။ စာဖတ္ခါစအရြယ္မွာပဲ ကဗ်ာနဲ႔ေတြ႕ခဲ့၊ ကဗ်ာနဲ႔ေမြ႔ေလ်ာ္ခဲ့တယ္။ ကဗ်ာပိုဒ္ကေလးေတြဟာ ကၽြန္ေတာ့္ႏႈတ္ဖ်ားေပၚမွာ ေဆာ့ကစားေနခ့ဲတယ္။ ကာရန္ကေလးေတြက သံစံုျမည္ေနတယ္။ မုိးဦး ပစၨဳန္ သံစံုက်ဴးေနသလုိေပါ့။

လြတ္လပ္ေရးရတဲ့ႏွစ္ ထင္ပါရဲ႕။ သီတင္းကၽြတ္မီးထြန္းပြဲမွာ ကုိရင္ကေလး ရွင္ဣႏၵာေလာက (ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ကုိရင္ဘြဲ႕)ဟာ သူေနတဲ့ ေျမစုိက္ေက်ာင္းကေလးေရွ႕ လမ္းေလွ်ာက္ေနတယ္။ ေက်ာင္းေရွ႕မွာ မီးပံုးကေလးေတြ ပေဒသာပင္ ဆင္ယင္ထားတယ္။ ကုိရင္ကေလးဟာ စာရြက္ကေလးတရြက္ေပၚမွာ “ေစတနာ ျဖဴကာဆြပါလုိ႔ ပေဒသာလႉဒါနရယ္နဲ႔ ပူဇာစမဂၤလာ” ဆုိတဲ့ ေလးခ်ဳိးကဗ်ာေလးတပုဒ္ေရးတယ္။ ၿပီးေတာ့ မီးပေဒသာပင္မွာ ကပ္လိုက္တယ္။ ဆီမီးေရာင္ကေလးမွာ ကုိရင္ကေလးရဲ႕ ကဗ်ာပီတိ ၀င္းထိန္ေနေပလိမ့္မယ္။

ဒါဟာ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ပထမဦးဆံုး ကဗ်ာပုိဒ္ကေလးပါ။ ဆရာေတာ္က ေက်ာင္းေဆာင္အသီးသီးက မီးထြန္းပြဲကုိ လွည့္လည္ၾကည့္ရင္း သီရိမဂၤလာေက်ာင္းေရွ႕က ပေဒသာပင္မွာ ကဗ်ာကေလးတပုဒ္ ေတြ႕သြားတယ္။ ၿပံဳးရိပ္သန္းေနတဲ့မ်က္ႏွာနဲ႔ ကြမ္းနံ႕သင္းေနတဲ့ ဆရာေတာ္ရဲ႕ႏႈတ္က “ဒီကဗ်ာ ကုိရင္ကေလးေရးတာလား” လုိ႔ေမးတယ္။ ကုိရင္က ၾကည္ႏူးပီတိ တအိအိနဲ႔ “တင္ပါ့ဘုရား” လုိ႔ ေလွ်ာက္လိုက္တယ္။ ဆရာေတာက္က ေခါင္းတဆတ္ဆတ္ညိတ္ၿပီး ၿပံဳးၿပံဳး … ၿပံဳးၿပံဳးနဲ႔ ဆက္လက္ ႂကြသြားတယ္။ အဲဒါ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ကဗ်ာခရီး အစပါ။

အဲဒီကတဲက ကဗ်ာဟာ ကိုယ္နဲ႔မကြာ အရိပ္ပမာ ပါလာပါေတာ့တယ္။

(၂)
သူ႔ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ
ငါ့ေခါင္းမွာတဲ့ သေျပညိဳ
တုိ႔ေျပမွာ တုိ႔ေမကမ္းပါတဲ့
သေျပညိဳ ေရႊဘုိပန္းဟာက
လန္းလ်က္ပါကုိ … တဲ့။

ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ “သေျပညိဳကဗ်ာ” ႏႈတ္ကမခ် တဖြဖြရြတ္မိတယ္။ ရြတ္လို႔ဆုိလို႔ ေကာင္းလိုက္တယ္။ သံစဥ္တီးလံုး ကေလးေတြက ေျပလုိ႔၊ ေခ်ာလုိ႔။ ရြတ္ရင္း ရြတ္ရင္း ဘုရားစင္ေရွ႕က ပုဆစ္တုပ္ဦးခ်ေနတဲ့ အေမ့႐ုပ္ပံုလႊာကုိ ျမင္ေယာင္တယ္။ ကမၻာတခြင္ သတၱ၀ါအမ်ား မာပါေစ၊ သာပါေစ ဆုေခၽြသံစကား ပ်ားသကာလုိ ခ်ဳိလွတယ္။ အေမ့လက္ထဲကပန္းက သေျပပန္း။ သေျပပန္းဆုိတာက ေအာင္ပန္း “ေအာင္ပါေစ … သေျပညိဳဆုိတဲ့ ပန္းရယ္နဲ႔ ေရခ်မ္းကုိေလာင္း” ဆုိတဲ့ ေအာင္စည္ရြမ္းသံနဲ႔ လန္းဆန္း ေနတဲ့ပန္း။ အေလာင္းဘုရားရဲ႕ ေရႊဘုိေအာင္ေျမကလာတဲ့ပန္း။

ကၽြန္ေတာ့္ႏွလံုးသားမွာ အားမာန္ႏိႈးတဲ့ကဗ်ာ။ အသံေကာင္း အနက္လွကဗ်ာ။ မေမ့ႏုိင္တဲ့ကဗ်ာ။

(၃)
ကဗ်ာေလးေတြကို ကုိယ္ပိုင္ေရးဖြဲ႕တဲ့အခါ “သေျပညိဳ” စာဆုိလို အသံစီးဆင္းပံု သာခ်င္တယ္။ အဖုအထစ္ အဆစ္အမ်က္မရွိ။ ေျပျပစ္ခ်င္တယ္။ ျမန္မာကဗ်ာရဲ႕ သဒၵါလကၤာရ၊ အတၳာလကၤာရအလွနဲ႔ ျပည့္စံုေအာင္ ဖန္တီးခ်င္တယ္။ အသံသြား အသံလာေခ်ာေမာေအာင္ ႀကိဳးစားခ်င္တယ္။ နားထဲမွာၾကားေယာင္၊ မ်က္စိထဲမွာ ျမင္ေယာင္ျဖစ္ေအာင္ဆုိၾကည့္၊ ရြတ္ၾကည့္၊ စမ္းသပ္ၿပီး ဖြဲ႔ၾကည့္တယ္။

အညၾတ ဖန္မီးအိမ္ကေလးရဲ႕ ဂုဏ္ကုိေပၚလြင္ေအာင္ …

“သူ႔အဆင္းသည္
ေနမင္းပမာ၊ ေသာ္တာအလား
မ၀င္းျငားလည္း
သူ႔အားသူ႔မာန္၊ သူပိုင္ဟန္ျဖင့္
သူသန္ရာမွ၊ ဤေလာကကုိ
အလွဆင္လုိဟန္တကား” လို႔ဖြဲ႕လုိက္တယ္။

သူဟာ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ထည္ထည္၀ါ၀ါ ခမ္းခမ္းနားနား မဟုတ္ေပမယ့္ သူတတ္စြမ္းသမွ် ဒီေလာကကုိ အလွဆင္ယင္လုိတဲ့ ေစတနာပါ … တဲ့။

ေနာက္ “အလွကိုယ္စီ” ကဗ်ာမွာ

“ဖုိးလမင္းလည္း
သူ႔အဆင္းႏွင့္ အလင္းႏွင့္”။

အဲဒီလုိ ကဗ်ာကုိ စတင္လမ္းခင္းၿပီး လူသားမွန္သမွ် နိမ့္က်သည္၊ ျမင့္မားသည္မရွိ၊ အစြမ္းအစ အလွဂုဏ္နဲ႔ျပည့္စံုသူခ်ည္းသာတည္းလုိ႔ လူသားစြမ္းအင္ကို အမြန္းတင္ခ်င္တာနဲ႔ ဒီလိုေရးမိတယ္။

“သူ႔ဂုဏ္ သူ႔သိမ္ သူ႔အရွိန္ႏွင့္
အခ်ိန္အခါေနရာေဒသ ဌာနအေလ်ာက္
အေရးေရာက္သည္ စြမ္းေလာက္ႏုိင္သူ ခ်ည္းတကား”

တဲ့ ေနာက္ လူထုသတင္းစာက ဆရာႀကီးသခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ေမြးေန႔တုိင္း အထူးထုတ္ေလ့ရွိတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ (၈၇) ႏွစ္ျပည့္ ေမြးေန႔အထူးထုတ္ လူထုသတင္းစာမွာ

“ကြမး္အစ္တလံုး၊ ေယာင္တထံုးႏွင့္
ရင္ဖံုးအကႌ်၊ ဖ်င္ ပင္နီႏွင့္
ေယာထည္ပုဆုိး၊ မွင္ေၾကာင္ထုိးႏွင့္
အဖုိးက၀ိ၊ ပညာရွိ”

လုိ႔ ဆရာႀကီးရဲ႕႐ုပ္ပံုလႊာကုိ ၾကည္ညိဳဖြယ္ျဖစ္ေစလုိတဲ့ ေစတနာနဲ႔ ဖြ႔ဲဆုိမိတယ္။

“သူ႔ကၽြန္မခံ၊ မ်ဳိးမာန္မခ်
မခံသူ႔ေအာက္၊ မေျမႇာက္သူ႔လက္
မမက္ကၽြန္ဆု၊ မမႈကၽြန္ဘြဲ႕
မငဲ့ကုိယ္က်ဳိး၊ ဤအဖိုး …”

လုိ႔ ဆရာႀကီးရဲ႕ ဘ၀အဆစ္အပိုင္းကေလးမ်ားကုိ ဖ်တ္ခနဲ ဖ်တ္ခနဲ ျမင္ေယာင္ေစလိုတဲ့ ေစတနာ အရင္းခံၿပီး အသံတန္ဆာ အလကၤာဆင္မိပါေတာ့တယ္။

အခုအခါမွာလဲ ဒီလုိၾကည္ညိဳစရာ၊ ေလးစားျမတ္ႏိုးစရာ၊ ၾကည္ႏူးခ်မ္းေျမ့စရာေတြကုိ ဖန္တီးခ်င္လွပါတယ္။ ႀကိဳးစားၾကည့္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္းမွာ သမုိင္းကလဲ ႐ုိင္း႐ိုင္း၊ အုပ္စုိးသူေတြကလဲ ႐ိုင္း႐ိုင္းဆုိေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ အာ႐ံုထဲမွာ ခပ္႐ိုင္း႐ိုင္းအသံေတြခ်ည္း ၾကားေနရတယ္။ တရားမမွ်တ၊ အစားမ၀တ၀၊ ခါးမလွတလွလုိ႔ ညည္းၾက၊ ညဴၾကတဲ့အသံေတြခ်ည္း ၾကားေနရတယ္။ ဒီေတာ့ သဒၵါလကၤာရ ဘယ္လုိလုပ္လွႏုိင္ပါ့။

(၄)
ကိုယ့္ကုိယ္ကုိလဲ အားမရ။ ကိုယ့္ကဗ်ာအပိုင္းအစေတြကလဲ မလွမပနဲ႔မုိ႔ ရသမျပည့္စံုတ့ဲ ကဗ်ာ့ဘံုျဖစ္ေနရပါတယ္။ ဒီေတာ့ ခုလိုညည္းခ်င္းကဗ်ာ သံေ၀ဂစာမ်ားကုိ ေရးမိေတာ့တာေပါ့ဗ်ာ။

ေခတ္ရဲ႕သဒၵါလကၤာရ
စာလံုးေတြမလွ ႏွလံုးေၾကမြ
အမုန္းေတြ ျပေနေရာ့ထင့္။

ဟန္ေတြ မာန္ေတြ ႏုသစ္ေအာင္
သဏၭာန္ေတြ သံေျပထုဆစ္ၾကည့္ေတာ့
အဖုအထစ္ေတြျဗဳတ္ထ
ဒုကၡပါကလား ကြယ္႐ို႕။

ဆုိလိုက္တုိင္း အသံမလွ ဌာန္မက်
အုိဘယ့္ သဒၵါလကၤာရ။

ကာရန္က က်ည္ဆန္ျဖစ္ေတာ့
အခ်စ္က အမုန္းေျပာင္း
ႏွလံုးေကာင္းႏိုင္ပါဦးေတာ့မလားကြယ္။

ငါဆုိခ်င္တဲ့ေတးက
စနစ္ပ်ဳိပ်ဳိ အခ်စ္ခ်ဳိခ်ဳိနဲ႔
အသစ္ဆုိတဲ့ ေခတ္ႀကိဳေတး။ ။

တင္မုိး

ေခတ္ၿပိဳင္ဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁၀၀)၊ စက္တင္ဘာ ၂၀၀၁




No comments: